Markslöjd

Sedan mitten av 90-talet har Markslöjd utvecklats från konkursmässigt till ett av Nordeuropas ledande belysningsföretag. Omsättningen har tiodubblats och genom ständiga förbättringar fortsätter lönsamheten att öka.

Etableringsår

1963

Antal anställda

92

Omsättning, mkr

256

Ljusa idéer och en långsiktig strategi

40 år efter starten skiner lamporna från Markslöjd starkt. Verksamheten som på 90-talet var nära att slockna har blivit en framgångssaga med Vätterledens Invest som ägare. En framgång som krävt såväl kreativitet, uthållighet som ett långsiktigt arbete.

Markslöjd är ett av Nordeuropas ledande belysningsföretag med en omsättning på cirka 300 miljoner kronor. Idag erbjuds belysning för såväl inomhus- som utomhusbruk och inte minst har man en stark ställning när det gäller olika slags julbelysning.

En verksamhet på fallrepet
Men så var inte fallet i början 1990-talet. Företaget, som ursprungligen startats 1963, hade haft en verksamhet där man lät lokala svarverier producera lampfötter i trä till vilka Markslöjd själva tillverkat lampskärmar. Med en vikande marknad för lampor i trä, samtidigt som handeln med Kina öppnat, var det vid denna tidpunkt endast fastigheten som utgjorde något reellt värde.

På Vätterledens Invest såg man möjligheter att omdana verksamheten. Markslöjd förvärvades och till vd-posten rekryterade man Kenny Carlsson som hade erfarenhet av att tillverka belysning i Östeuropa och Asien.

Julen i fokus
1997 kom att bli starten för nya Markslöjd med en ny satsning på julartiklar. Arbetstillfällen som försvann i lokal tillverkning, ersattes med nya jobb inom lager och administration.
– Vi utvecklade inomhus- och utomhusbelysning och förlade tillverkningen till Fjärran Östern, berättar Kenny. Parallellt gjordes en större satsning på att etablera nya Markslöjd som varumärke, bland annat med reklam i svensk tv.
– Det var en väldigt rolig tid, men det var också investeringar som kostade. Vätterledens Invest visade att man var beredda att satsa för att bolaget skulle växa.

Tillväxt och konsolidering
Under åren som gick växte Markslöjd kraftigt och under en tid var ambitionen att etablera sig som ett globalt belysningsföretag med försäljning över hela världen. I samband med bankkrisen 2008 fattades beslut om att ändra strategin och att konsolidera verksamheten med större fokus på närliggande marknader. Parallellt genomfördes under några år ett generationsskifte i ledningen där Kenny Carlsson lämnade över till nye vd:n Daniel Petersson.

En tvåstegsraket
Från en entreprenöriell, dynamisk uppstart med mycket kreativitet och idéer landade Markslöjd i ett mer professionellt management med fokus på optimering av verksamheten.
– Utvecklingen för Markslöjd kan ses som en tvåstegsraket. I första fasen byggdes en stor försäljningsvolym och i den andra skapade vi lönsamhet genom att få ordning och reda på det strukturella, säger Daniel Petersson, som tog över som vd på Markslöjd 2010–2016.

 

“Både ägare och ledning har gjort ett riktigt bra jobb på Markslöjd.”

Kenny Carlsson, fd vd Markslöjd

Sedan 2017 är Daniel vd för moderbolaget Vätterledens Invest och med samma vision om professionalisering som skapat lönsamhet för Markslöjd verkar han nu för att stötta och utveckla andra dotterbolag.

Stark utveckling
Sedan Vätterledens Invest övertog Markslöjd 1994 har omsättningen ökat från 30 till 300 miljoner kronor. Från en start på 60-talet med svarvade lampfötter erbjuder Markslöjd idag lampor i alla slags material och har etablerat sig som en trendkänslig aktör inom belysning och inredningsdesign.
Kenny Carlsson, som sedan åren som vd fortsatt som styrelseledamot, har på nära håll kunnat följa Markslöjds omvandling under åren.
– Jag är imponerad av dem. Både ägare och ledning har gjort ett riktigt bra jobb på Markslöjd, säger Kenny Carlsson.

Läs våra case