2011-03-01

Solstickans jubileumsask skapad av Mediaspjuth

I år fyller Solstickan 75 år. Inför jubileumsåret fick Mediaspjuth uppdraget att göra den grafiska formen på jubileumsasken. Förutsättningarna var att den klassiska Solstickan-asken skulle kompletteras med en ”jubileumsform”. Viktigt var att hitta en balans där askens grundidentitet inte gick förlorad. Ann Giss (Art Director) var den som löste uppgiften och presenterade två förslag som båda gillades. Det finns alltså två versioner av jubileumsasken.

För oss har det varit ett oerhört ärofyllt uppdrag att få hitta jubileumsformen för en ask som är prydd med Einar Nermans berömda Solstickepojke. Enligt prognoserna räknar Swedish Match med att sälja närmare en halv miljon jubileumsaskar. Försäljningsperioden är begränsad till jubileumsåret 2011.

Nya ”jubileumsformen” på den klassiska Solstickan-asken. Ann Giss (Art Director).