2009-06-15

MediaSpjuth ska sälja Vätternrundan

Jönköpingsföretaget MediaSpjuth har fått uppdraget att marknadsföra världens största cykelmotionslopp, Vätternrundan.

– Till storlek blir det ett av våra mest omfattande uppdrag och givetvis är det en fjäder i hatten att få vara med och marknadsföra ett av idrotts-Sveriges starkaste varumärken, säger Bengt Spjuth, VD för MediaSpjuth.

Lördagen den 13 juni kom de sista cyklisterna i mål i årets upplaga av Vätternrundan. Men planeringen och marknadsföringen inför Vätternrundan 2010 har varit igång sedan i våras. Och när det gäller den framtida kommunikationen till deltagare, media och övrig omvärld kommer PR- och kommunikationsbyrån MediaSpjuth att få en central roll.
– Vi har varit på jakt efter en partner som kan hjälpa oss med helheten av vår kommuni-kation. MediaSpjuth ska utveckla och ansvara för vår tidning Cykla, men ska också arbeta med vår hemsida, PR-frågor samt reklam och informationsmaterial. Det handlar om ett totaluppdrag, säger Vätternrundans informationschef Jessica Hallros.

Hur viktigt är kommunikationsarbetet för Vätternrundans fortsatta utveckling?
– I och med att arrangemanget vuxit ut till den storlek det har i dag är dessa delar oerhört viktiga för oss. Tidningen Cykla och hemsidan är våra starkaste kanaler ut till deltagarna. Vi har redan nu inlett ett arbete som ska utveckla vår kommunikation till press, radio och TV, fortsätter Hallros.

Vad innebär Vätternrundan-projektet för MediaSpjuth?
– Väldigt mycket. Förutom att det är ett stort och ärofyllt uppdrag innebär det också att vi får jobba och utvecklas med ännu en intressant kund, säger Bengt Spjuth.